Ihmiset suhtautuvat uuteen ja kehitteillä olevaan teknologiaan kumman kiihkeästi. Ilmeisintä tämä on tietenkin niiden kohdalla, jotka intoilevat kaikista uusista keksinnöistä ja niiden vallankumouksellisesta voimasta. Sellaista on jotenkin kiusallista katsella. Tämä ei johdu siitä, etteikö utopianrakentelu olisi lähellä sydäntäni, teknologian kehitys nyt vain ei tarjoa siihen mitään minua yhtään kiehtovia aineksia. Pikemminkin teknisistä keksinnöistä fantasiointi tuntuu silkalta poliittisen ja sosiaalisen mielikuvituksen puutteelta: poliittisia ja sosiaalisia muuttujia vähänkin säätämällä saa sentään aikaan niin paljon oudompia maailmoja.
Toisaalta: jos Systeemi tarvitsisi hovirunoilijaa ylistämään modernia tekniikkaa, voisin olla oikein sopiva hommaan. Ominaistahan noille teknologiaintoilijoille on, että he eivät itse asiassa pidä olemassaolevia saavutuksia oikein minään: kaikki oikeasti merkittävä on muka aina vasta tuloillaan, elämmehän suuren murroksen kynnyksellä. Minusta taas maailmaan mahtuu jo nyt paljon hienoja teknisiä keksintöjä, joista olen syvästi kiitollinen menneille insinöörisukupolville. Esimerkiksi vesijohto- ja viemäröintijärjestelmiä tekee aika ajoin mieleni ihan spontaanistikin puhjeta ylistämään. Sieltä sitä vain hanasta virtailee juomakelpoista vettä joka kotiin, aivan ylenpalttisen runsaana! Todella hieno systeemi, kannatti kehitellä.
Jollei lääketiedettä lasketa, niin uusimmat ilman muuta kaiken kehittelyvaivan arvoisiksi tunnustamani keksinnöt taitavat olla jostain yhdeksänkymmenluvulta. Vilpittömästi ylistäisin ainakin tekstinkäsittelyä ja internetiä, riisutussa perusmuodossaan ja ilman viimeisimmän "kehityksen” mukanaan tuomia turhia hörhellyksiä.
Mutta ei meiltä nyt enää mitään puutu. Nyt pitäisi vain kehitellä yhteiskuntarakenteita ja poliittisia järjestelmiä siihen suuntaan, että olemassaoleva teknologia saataisiin jotenkin järkevästi käyttöön siellä ja vain siellä mihin se sopii.
Haluan irtautua siitä tekno-optimismin kevytversiosta, jonka yleisenä oletusarvona on, että kaikkea aina kannattaa kehitellä. Hassua kyllä, reaalipoliittisesti jo tällainen maltillinen kanta liittouttaa minut lähinnä linkolalaisten, heideggerilaisten ja muiden luontoromanttisten ääri-ihmisten kanssa. Mutta eipä tunnu järin kotoisalta siinäkään leirissä, sillä jostain (minulle käsittämättömästä) syystä ne, jotka rohkenevat epäillä, ovatko useimmat teknologiset luomukset sittenkään kaiken niiden luomisen eteen nähdyn vaivan arvoisia, alkavat useimmiten samaan hengenvetoon vaahdota siitä, miten nämä kyseiset luomukset ovat suorastaan vaarallisia ja kulttuuria rappioittavia, pahoja itsessään. Tai että on jotenkin luonnollista ja/tai vempeleiden itsensä syy, ettei niitä osata olla käyttämättä tai käyttää vain siinä määrin kun on järkevää. Eikä monienkaan mielestä riitä, että kieltäydytään uusista teknologisista edistysaskelista, vaan saman tien pitäisi luopua myös paljosta jo olemassa olevasta.
Tekno-optimismi ja romanttinen primitivismi elävät vieläpä tyypillisesti rinnakkain yhdessä ja samassa ihmisessä. Moni ei selvästikään osaa päättää, tarjoaako teknologia suuren pelastuksen vai johtaako se lopulliseen tuhoon, mutta on silti horjumattoman vakuuttunut siitä, että juuri teknologian kehitys on aikamme tärkein kysymys.
Minusta ei ole. Ajattelenpahan vain, että inhimillisen kokonaishyvinvoinnin kannalta olisi parempi, jollei tarvitsisi niska limassa vääntää uusia vempeleitä, vaan voitaisiin ottaa niidenkin tuotantoon ja kuluttamiseen menevä aika rennosti: lukea kaunokirjallisuutta ja samoilla metsissä. Monet vempeleet olisi voinut yhtä hyvin jättää luomattakin, mutta nyt kun ne kerta on keksitty, niitä voi olla järkevää ja kustannustehokasta myös tuottaa ja käyttää. Ja jos joku huvikseen tahtoo askarrella lisääkin vempelemalleja yhteiseen käyttöön, niin mikäs siinä. Mutta turha tulla selittämään että siinä on kyse mistään ”yhteisestä hyvästä” – minä en ainakaan ole tilannut yhtään enempää teknologista kasvua ja kehitystä, enkä aio tilata. En siis suostu tuntemaan kiitollisuudenvelkaa, jos kasvun ja kehityksen hedelmiä minulle(-kin) siitä huolimatta syydetään. (Vaikka toki minäkin joidenkin rajattujen erityisalueiden kohdalla äänestäisin sen puolesta, että vielä tuntemattomille innovaatioille annetaan mahdollisimman hyvät syntyedellytykset suoralla julkisella rahoituksella.)
Onhan niitäkin ihmisiä, jotka esimerkiksi ymmärtävät, ettei BKT:n nousu kerro lisääntyneestä hyvinvoinnista vaan ainoastaan siitä, että elämä on yhä jäännöksettömämmin saatu kaapattua nimenomaan rahatalouden piiriin. Mutta jostain (minulle käsittämättömästä) syystä tämä BKT-uskon ja talouskasvuideologian kritiikki yleensä liitetään jo lähtökohtaisesti ympäristötietoisuuteen ja vihreään ajatteluun. Niinpä teknologisen edistysuskon kritiikki tukeutuu tuskastuttavan usein jotain kautta dogmiin, jonka mukaan tekno-optimistien puhe "aineettomasta kasvusta" on silkkaa ideologista sumutusta. Sillä havainnolla, että energiankulutus ja talouskasvu ovat historiallisesti ottaen toistaiseksi aina korreloineet keskenään, perustellaan väitettä, että niiden irtikytkentä on muka "mahdoton" (siis vahvemmassakin mielessä kuin vain aivan tietynlaisen talousjärjestelmän ehdoilla toimittaessa). Tätä immateriaalitalouden käsitteen vastaista dogmia on viime aikoina alettu toitottaa vähän joka suunnalla (kuten nyt vaikka täällä, täällä ja täällä). Totta toki on, ettei puhtaasti aineeton tuotanto ole mahdollista ja että mitä aineellisimpia hyödykekokonaisuuksia on tapana harhaanjohtavasti kutsua "palveluiksi", jotta ne menisivät paremmin kaupaksi ympäristötietoisille nykykuluttajille. Mutta mitä sitten? Käsitteellisesti ja periaatteellisesti aineellisen ja aineettoman tuotannon ero on erittäinkin helppo ymmärtää ja on selvää, että kahdesta markkinoilla samanarvoisesta hyödykkeestä voi toinen olla paljonkin toista aineellisempi. Siis myös ihan oikeasti.
Olisiko nyt niin kovin suuri vaiva käyttää eri argumentteja aineettoman (tietotyövaltaisen) kuin aineellisen (energia- ja raaka-ainevaltaisen) kasvun kritiikkiin? Kyllä minuakin epäilyttävät sekä materiaaliset että immateriaaliset talouskasvupyrkimykset. Rehellisyyden nimissä on silti sanottava, ettei huoli ympäristövaikutuksista selitä tai perustele tätä epäilystäni edes pääasiallisesti saati sitten kokonaan. Kyse on myös ihmiskuvasta ja hyvän elämän ihanteista - oletuksesta, että tosiasiallinen hyvinvointi on enemmän kiinni vapauden ja joutoajan määrästä kuin markkinoilla olevien aineettomien kulutushyödykkeiden laadusta. Oletan, ettei vähäinen vapaa-aika muutu aineettomia luksus-tuotteita kuluttaessa niin ravisuttavan hienoksi laatuajaksi, että ihminen sitä odottaessaan painaa mielihyvin vaikka miten pitkää päivää ympäristöystävällisen aineettoman tuotannon palveluksessa. Tämä voi olla väärä oletus: ehkä ihmiset tosiaankaan eivät halua kaikkein mieluiten lukea rauhassa romaaneja ja samoilla metsissä niin paljon kuin vain suinkin mahdollista perustarpeiden tyydyttymisen vaarantumatta. Ehkä kuvittelen näin vain, koska itse ilman muuta tätä haluaisin. Mutta sellainen on keskusteluilmapiiri, että eipä ole toisaalta kukaan vakavasti edes yrittänyt osoittaa kuvitelmaani vääräksi.
Jaa-a.
VastaaPoistaNo, on teknologiaintoilu minustakin joskus hieman kiusallista tai ainakin hämmentävää.
Omat innovaation tapaiset oivallukseni (ns keksinnöt?) ovat sattuneet puolivahingossa. Hyvinkin lueskelun, kävelyretkien tai muun mukavan joutilaisuuden vapauttamana. Vaan tuskinpa kuitenkaan olisivat olleet mahdollisia ilman teoreettisia taustatietoja ja arkista suunnittelutyötä tai tutkimusta.
Vaan syntytavasta ja vaadituista ponnisteluista riippumatta teknisten keksintöjen vallankumouksellisuus kuulostaa ajatuksena lähinnä hämmentävältä.
Ja kategorisesti kaiken teknologian ylistäminen yhtä erikoiselta kuin vaikka kaikkien maailman painotuotteita ylistys.
Ottaisinko peräti ideologiseksi lähtökohdakseni kaikki maailman julkaisut poliittisista ja uskonnollisista teoksista lääkärikirjoihin, dekkareihin, pornoon ja Pahkasikaan?
Tuskinpa.
Mutta saahan niitä toki kirjoitella ja ihan ok, jos (millä lie kriteeristöllä arvokkaille) kirjoituksille löytyy kustantajia sekä joskus jokunen lukijakin.
Nimimerkki satunnainen insinööri
Hei insinööri,
VastaaPoistaTuo kaikenlaisen teknisen innovoinnin rinnastaminen kaikenlaiseen kirjoitteluun on minusta sinänsä ok lähtökohta, en nimittäin ole kovin innostunut kummankaan aktiviteetin lähtökohtaisesta käsitteellistämisestä tuottavaksi työksi sanan täydessä ja vakavassa mielessä. Ero on vain siinä, että kaikenlaista toimeliaisuutta lisäämään pyrkivä politiikka on kirjoittelualalla suhteellisen läpinäkyvää: annetaan suoraa julkista tukea kirjoitteluaktiviteeteille ja luodaan siten kirjoittelualalle työpaikkoja, joita muuten ei syntyisi. Sen sijaan suurta osaa niistä mekanismeista, joilla teknis-taloudellista toimintaa vilkastutetaan ei yleisesti käsitetä aktiiviseksi politiikaksi ollenkaan. Ei ole harvinaista törmätä ajatukseen, että suuri osa nykyisestäkin vempeleiden kehittelystä muka tapahtuu jossain julkisen vallan tuesta riippumattoman ”vapaan” vaihdannan alueella – jolloin jonkin vempeletyypin olemassaolo jo sinänsä ”todistaa”, että kyseisenlaisten vempeleiden kuluttamisesta on yhteenlaskettuna enemmän iloa kuin niiden tuottamisesta on vaivaa. Siksi mielestäni olisi perusteltua yrittää julkisesti jankuttaa ja vääntää rautalangasta nimenomaan sitä, että teknologista toimeliaisuutta todellakin järein poliittisin toimin koko ajan tuotetaan. Siitä on keinotekoisesti tehty kannattavaa (vrt. esim. koko patenttilainsäädäntö), emmekä siis voi tietää kuinka vähäistä teknis-taloudellinen toimeliaisuus itse asiassa olisi jossain hypoteettisessa valtiollisista interventioista vapaassa tilanteessa...